8 dokumentoitua vinkkiä miten voit parantaa itsetuntoa

Hyvä minäkuva tarkoittaa, että olet tyytyväinen itseesi sellaisena kuin olet. Mutta valitettavasti hyvä itsetunto ei ole kaikille itsestäänselvyys. Kerromme sinulle yksinkertaisia, mutta tutkimukseen perustuvia vinkkejä siihen, kuinka voit päästä takaisin hevosen selkään!

Voit esimerkiksi harjoitella puhumista itsellesi, päästä irti vertailuajatuksista – ja kuten pian saat lukea, aliarvostettu hajuvesikikka voi pelastaa sinut huonona päivänä. Onneksi on olemassa useita vinkkejä ja tekniikoita, joiden avulla voit parantaa itsetuntoa.

Mutta ensin erotetaan toisistaan itsetunto, itseluottamus ja niin sanottu minäkuva. Seuraavassa puhumme termeistä, joita käytetään erottamaan nämä toisistaan:

Itseluottamus, itsetunto ja minäkuva

Voit esimerkiksi uskoa erinomaisesti omiin kykyihisi jalkapallokentällä, mutta sinulta voi puuttua itseluottamusta, kun on kyse unelmanaisen kutsumisesta treffeille.

Siten määrittelemme ITSELUOTTAMUKSEN arvioksesi omasta suorituksestasi jollakin alueella. Vahva itseluottamus liittyy myös läheisesti motivaatioon. Jos sinulla on itseluottamusta jalkapallokentällä, motivaatiosi on yleensä erittäin vahva nostaaksesi joukkueen huipulle.

ITSETUNTO puolestaan koskee sitä peruskokemusta, joka sinulla on omasta arvostasi. Hyvä itsetunto tarkoittaa, että tunnet sisäisen turvallisuuden tunteen. Henkilö, jolla on heikko itsetunto, arvioi itsensä usein muita ihmisiä huonommaksi.

Itsetunto liittyy siis olemiseen, kun taas itseluottamus on tekemistä.

IHMISEN MINÄKUVA viittaa yleensä itsetuntosi ja itseluottamuksesi summaan. Eli käsitys, joka sinulla on itsestäsi. Minäkuva sisältää siis kykysi, arvosi ja paikkasi tässä maailmassa ja muiden ihmisten yhteydessä.

Voit vahvistaa minäkuvaasi. Ja tässä artikkelissa annamme sinulle maagisen kaavan siihen. Kun olet lukenut artikkelin loppuun asti, tavoitteemme on, että tiedät tarkalleen, mitä itsetunnon ja itseluottamuksen parantaminen vaatii.

8 dokumentoitua vinkkiä parempaan itsetuntoon

Sinulla on todennäköisesti parempi itsetunto joillakin osa-alueilla, kun taas muilla alueilla se voi olla heikompi. Siksi annamme sinulle kahdeksan tutkimukseen perustuvaa vinkkiä itsetunnon työstämiseen parempaan suuntaan.

Nämä neuvot saattavat kuulostaa hyvin yksinkertaisilta kaikessa yksinkertaisuudessaan, ja saatat luulla, että ne eivät auta. Mutta vaikka kaava on yksinkertainen, tutkimukset osoittavat, että ne ovat erittäin tehokkaita. Joten laita sisäinen kriitikkosi syrjään ja liity seuraamme. Kyse on sinun itsetunnostasi.

1. Lopeta välittömästi itsesi vertaaminen muihin

Ensimmäinen asia, joka sinun on lopetettava, on itsesi vertaaminen muihin. Sinulla saattaa olla ystävä, joka ottaa parempia valokuvia kuin sinä ja jolla on paljon enemmän seuraajia Instagramissa kuin sinulla. Voi olla, että kaverisi ansaitsee enemmän kuin sinä ja hänellä on hienompi auto.  

Sosiaalisen vertailun teorian mukaan on luonnollista verrata. Kuulemme usein vertailuloukusta. Mutta tämä loukku on kuin paha peikko, joka vain kasvaa sitä enemmän, mitä enemmän sitä ruokitaan, ja mitä enemmän vertaat itseäsi muihin. Itsetuntosi kärsii sen seurauksena.

Ensimmäinen asia, joka sinun on tehtävä, on tiedostaa tämä. Paha peikko välttelee valoa, kuten tiedämme. Katsotaanpa, mitä tutkimus sanoo vertailusta ja kateudesta vihreänä olemisesta.

SAMA KALA? On aivan liian helppoa verrata itseään muihin

Tutkimus vertailusta

Personality and Individual Differences -lehdessä vuonna 2018 julkaistu tutkimus osoittaa, että itsensä vertaaminen muihin ja se, miten itsensä kokee, ovat suorassa yhteydessä.

Tutkijat huomauttivat, että kateus kumpuaa vertailuloukusta. Ja mitä voimakkaampaa kateutta osallistujat tunsivat, sitä haitallisempaa se oli heille itselleen.

Johtopäätös oli, että ihmiset, jotka tulivat kateellisiksi nopeammin, joutuivat useammin kärsimään vaihtelevasta itsetunnosta. Tämä teki heistä hauraita ja haavoittuvaisia ulkoisille haasteille.

Muuten, sana ”envy” (kateus) tulee latinan kielen sanasta invidia, joka tarkoittaa ”ei-näkemistä”. Se liittyy Danten jumalalliseen näytelmään. Näytelmässä Danten piti työskennellä lyijyviittojen alla ja hänen silmäluomensa ommeltiin lyijylangalla. Siksi viittaamme usein siihen, että kateus syntyy sokeudesta tai johtaa siihen. 

Neuvoja sinulle, joka vertailet itseäsi muihin

  1. Ensimmäinen asia on tulla tietoiseksi siitä, että olet vertaamassa itseäsi muihin. LOPETA SE HETI.
  2. Muistuta itseäsi siitä, että tämä ei ole hyödyllistä, vaan päinvastoin haitallista itsetunnollesi. Muista, että jokaisella on omat taistelunsa ja että elämä ei ole kilpailu.
  3. Jos tunnet kateutta muiden ihmisten elämää kohtaan, voi olla hyödyllistä muistuttaa itseäsi omista vahvuuksistasi ja saavutuksistasi. Voit esimerkiksi täyttää kiitollisuuspäiväkirjaa. Ota se esille etenkin heikkoina hetkinä.
  4. Sinulla on varmasti vahvuuksia, joita kaikilla muilla ei ole!

2. Ympäröi itsesi positiivisilla ihmisillä

Mieti hetki, mitä ystäväsi saavat sinut tuntemaan. Nostavatko he sinua ylös, vai raahaavatko he sinut alas? Todennäköisesti huomaat, että joillakin ihmisillä voi olla negatiivisempi vaikutus sinuun kuin toisilla. Jotkut ovat kovia arvostelemaan, kun taas toiset hyväksyvät sinut pääosin juuri sellaisena kuin olet.

Ihmiset, joita sinulla on elämässäsi suuressa mittakaavassa, vaikuttavat ajatuksiisi ja asenteisiin itsestäsi. Usein enemmän kuin tajuatkaan. Tule tietoiseksi siitä, millaiseksi muut saavat sinut itsesi tuntemaan:

Jos sinusta tuntuu jatkuvasti pahalta vietettyäsi aikaa tietyn henkilön kanssa, voi olla, että on tullut aika vähentää yhteydenpitoa kyseisen henkilön kanssa. 

Ympäröi itsesi ihmisillä, jotka rakastavat sinua ja jotka haluavat sinulle parasta. Positiiviset ihmiset kasvattavat itsetuntoasi. Tutkimusten mukaan hyvä itseluottamus ja positiivinen asenne liittyvät toisiinsa.

PS: Mieti samalla, millainen vaikutus sinulla on ystäviisi 🙂

KANNUSTAMINEN: Hyvä ystävä hyväksyy sinut sellaisena kuin olet ja antaa sinulle hyvää energiaa

3. Ole armollinen itsellesi

Olet ehkä yrittänyt noudattaa tätä neuvoa useita kertoja vaihtelevalla menestyksellä. Katsotaanpa tarkemmin, mitä se todella tarkoittaa. Puhumme myötätunnosta itseäsi kohtaan.

Tämä tarkoittaa, että sinun pitäisi kohdella itseäsi ystävällisesti, kun teet virheitä, epäonnistut tai koet takaiskuja. Jos pystyt tähän (kyllä, tiedämme, että se ei ole aina helppoa), huomaat, että sinusta tulee vakaampi ja joustavampi emotionaalisesti. Sinun on helpompi navigoida vaikeissa tunteissa. Ja sinulla on parempi suhde paitsi itseesi myös muihin.

Tässä vuonna 2015 alkaneessa tutkimuksessa itseluottamukseen liittyy muun muassa suuri itsemyötätunto.

Kun seuraavan kerran joudut vaikeaan tilanteeseen, tunnista, että epäonnistuminen tai epätäydellisyyden tunteminen on vain osa ihmisenä olemista.

4. Suihkuta itseesi hyvää tuoksua

Tämä on ylivoimaisesti yksinkertaisin vinkkimme itseluottamuksen nopeaan parantamiseen: Löydä suosikki hajuvesi!

Tutkimuksen mukaan hyvän tuoksun käyttäminen voi tehdä ihmeitä tunteillesi. Journal of Cosmetic Sciences -lehdessä julkaistu tutkimus osoitti, että miehet saivat enemmän itseluottamusta ja tunsivat samalla olevansa houkuttelevampia. Itse asiassa jopa siinä määrin, että tämä ylimääräinen itseluottamus havaittiin myös ympäristössä.

Joten pelkkä tuoksu ei saa muita kiinnittämään erityistä huomiota sinuun, vaan se ylimääräinen itseluottamus, jota osoitat hajuveden tai deodorantin seurauksena.

Lisäksi voit harjoitella myötätuntoa itseäsi kohtaan. Voit muun muassa harjoitella tätä ajattelemalla, miten puhut itsellesi.

5. Harjoittele positiivista itsepuhetta

On helppoa tulla itsensä suurimmaksi viholliseksi. Useimmat ihmiset voivat allekirjoittaa sen tosiasian, että he puhuvat harvoin yhtä myönteisesti itselleen, kuin vaikkapa ystävälleen, jota he arvostavat suuresti.

Mutta negatiivinen itsepuhe rajoittaa sinua ja on kaikkea muuta kuin hyödyllistä itsetunnollesi, jota haluat parantaa.

 ”En kestä tätä”

 ”Kukaan ei kuitenkaan pidä minusta”

 ”Älä edes yritä”

Jos tunnistat itsesi kielteisestä itsepuhumisesta, sinun pitäisi myös tietää, että useimmat ihmiset harjoittavat joskus tällaista ikään kuin potkiakseen itseään. Ongelma syntyy siinä vaiheessa, kun sitä on liikaa.

Puhu itsellesi kuin hyvälle ystävälle.

Jos sen sijaan puhut paljon myönteisemmin itsellesi, vahvistat itsetuntoasi ja taistelet sitä peikkoa vastaan, joka yrittää varastaa itsetuntosi – ja huomaat, että pystyt selviytymään paremmin haasteista, jotka tulevat eteesi.

  • Seuraavan kerran, kun istut vaativassa kokouksessa ajatellen, että sinulla ei ole mitään sanottavaa, muistuta itseäsi siitä, että olet silloin mukana negatiivisessa itsepuheessa. Ravista se pois mielestäsi ja mieti, miten voisit sen sijaan harjoittaa positiivisempaa asennetta.
  • Sen sijaan, että sanoisit ”En kestä tätä”, korvaa negatiivinen ajatus sanoilla ”Kokeilen tätä”. Sen sijaan, että ajattelisit ”En koskaan tee mitään oikein”, muistuta itseäsi ”Pystyn parempaan ensi kerralla” tai ”Ainakin olen oppinut jotain.”
  • Varo kuitenkin liioittelemasta sitä. Silloin tuskin uskot mitä sanot itsellesi. Ole realistinen. Korvaa itsepuhumisen äärimmäiset muodot neutraalimmilla sanoilla. Sen sijaan, että sanoisit ”vihaan puhua julkisesti”, voit pidättäytyä sanomaan ”en halua puhua julkisesti”. Yleensä uskot silloin itseäsi paremmin kuin jos olisit sanonut, että ”rakastan puhua julkisesti”. Tulet hämmästymään, kuinka paljon tämä tapa harjoitella itsepuhumista voi tehdä itsetuntosi hyväksi.

Ja kun puhumme esimerkiksi julkisesta puhumisesta. Opi kohtaamaan tämä pelko!

6. Kohtaa omat pelkosi

Me kaikki tiedämme tilanteita, jotka voivat aiheuttaa meissä pelkoa tai ahdistusta. Mutta kuten tiedämme, paras tapa torjua pelkoa on kohdata pelko silmästä silmään.

Se on myös erittäin terveellistä itsetunnollesi.

Harjoittele kohtaamaan tilanteita, joita vältät itseluottamuksen puutteen vuoksi. Jos ajatus esityksen pitämisestä työssäsi antaa sinulle vapisevat polvet, yritä kuitenkin. Ajattele sitä kokeiluna, joka voi parantaa itsetuntoasi ja katso mitä tapahtuu.

Muista myös, että pieni pelko auttaa usein vain terävöittämään suorituskykyäsi. Pelon ja ahdistuksen tunne voi olla myös tervettä ja monissa yhteyksissä se saa sinut suoriutumaan paremmin.

Huomaat itsetuntosi kasvavan, kun huomaat, ettei se mennyt niin pieleen kuin luulit. Ja joka kerta kun harjoittelet, sitä enemmän itseluottamuksesi kasvaa.

Kohtaa pelkosi.

On tärkeää korostaa, että liian suuri itseluottamus ei myöskään ole missään tapauksessa hyvä. Se voi saada sinut ottamaan riskejä, jotka voivat altistaa sinut vaaroille.

Muista myös, että kehosi vaatii huolenpitoa, jotta voit tuntea olosi hyväksi.

7. Anna kehollesi erityistä huomiota

Kehosta huolehtiminen on yksinkertaisesti itsestään huolehtimisen osoittamista. Liikunta tekee hyvää sekä keholle että mielelle, ja tuloksena on, että tunnet olosi itsevarmemmaksi.

Mutta jos et ole KOSKAAN treenannut tai kiinnittänyt paljon huomiota ruokavalioosi, se voi tuhota itseluottamuksesi, jos aloitat liian kovaa uudessa projektissasi. Aloita siis pienin askelin. Ja muista tämä positiivisen itsepuheen kera.

  • RUOKAVALIO: Kun annat kehollesi ravitsevaa ruokaa, tunnet olosi luonnollisesti terveemmäksi ja energisemmäksi, mikä antaa sinulle hyvän olon. Etsi ruokavaliosuunnitelma, joka sopii sinulle, jos haluat laihtua. On olemassa lukuisia ruokavalioita, mutta kaikki eivät sovi kaikille. Kokeile uutta ruokavaliota ja huomaat itsetuntosi kasvavan, kun saavutat tavoitepainosi.
  • LIIKUNTA: Monet tutkimukset osoittavat, että liikunta on hyväksi itsetunnolle. Neuropsychiatric Disease and Treatment -lehdessä vuonna 2016 julkaistu tutkimus osoittaa esimerkiksi, että säännöllinen treenaaminen teki hyvää osallistujien kehonkuvalle. Ja parempi kehonkuva puolestaan ​​​​luo lisää itseluottamusta.
  • MEDITAATIO: Yhä useammat ihmiset pyrkivät hiljentymään ja hidastamaan tahtia. Rentoutuminen on monin tavoin hyvä tunteillesi. Monille meditaation tuloksena syntyy vähemmän negatiivista puhumista itsestään ja suurempi hyväksyntä sille, kuka olet. Meditaatio voi kaiken kaikkiaan auttaa vahvistamaan itseluottamustasi antamalla sinulle paremman mielenrauhan ja hallinnan ajatuksistasi.
  • UNI: Eikä vähäisimpänä, on tärkeää nukkua tarpeeksi. Uni vaikuttaa tunteisiimme, mikä puolestaan on tärkeää sen kannalta, miten tunnemme itsemme. Hyvät yöunet tekevät sinusta vahvemman, antavat sinulle optimismia ja itseluottamusta!

8. Pidä huolta miehisestä hyvinvoinnistasi T8:lla

Olet luultavasti kerran jos toisenkin verrannut itseäsi muihin miehiin, joilla näyttäisi olevan jotain enemmän. Ehkä heidän energiatasoissaan ja lihaksissaan on sitä jotain. Tässä yhteydessä voi olla hyvä ottaa kehon testosteronitasot jutussamme esille.

Terve testosteronitaso liittyy maskuliinisiin ominaisuuksiin, kuten lihasmassaan ja -voimaan, matalaan ääneen, hiusten ja parran kasvuun ja seksihaluihin.

Testosteroni on miehen tärkein sukupuolihormoni. Mutta tiesitkö, että tasot voivat laskea jo 40 ikävuoden jälkeen?

On olemassa useita asioita, joita voit tehdä hyvän testosteronitason turvaamiseksi. Voit muun muassa syödä testo-ystävällisiä ruokia:

Lue Kunnon miesruokaa, joka voi buustata testosteronia!

Vaikka valitettavasti ei ole olemassa ihmelääkettä hyvään itsetuntoon, on olemassa lisäravinteita, jotka voivat auttaa ylläpitämään normaalia testosteronitasoa.

Kaksi tablettia T8:a sisältää muun muassa sinkkiä, joka auttaa ylläpitämään normaalia testosteronitasoa veressä sekä normaalia hedelmällisyyttä ja lisääntymiskykyä. Magnesium ja B6-vitamiini auttavat vähentämään väsymystä ja uupumusta. Magnesium edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa, normaalia lihasten toimintaa ja normaalia psykologista toimintaa. Terminalia chebula voi auttaa ylläpitämään vahvaa libidoa.

Kaikki tämä on tärkeää miehen itsetunnolle.

Kokeile T8 60 päivää

50% alennuksella nyt vain 17,25€

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.

Ei etukäteismaksua

Ei ostovelvoitteita

14 päivän peruutusoikeus

Ilmainen toimitus